maanantai 18. helmikuuta 2013

Sillä minun piti olla parempi

Pidin taas sunnuntain vapaana. Vaikka ei pitänyt, piti opiskella. Ois ollu aikaa, ois ollu jopa rauhaa siihen kotona. Mutta mieluummin vain katsoin telkkaria. Huomenna on pakko lukea, ja tehdä tehtäviä. Olen jäljessä aikataulustani, jutuissa on kestänyt pidempään kuin luulin. Ensi viikolla on aikaa opiskella, mutta saanko hommat hoidettua? Selviänkö ahdistumatta? Tiedän että ainakin yksi tehtävistä on mulle vaikea. Siinä pitää näyttää niin paljon omaa osaamista ja ajatuksia. Tavallaan mielipiteitäkin, paitsi että ne voi olla väärin, joten ei ihan puhtaita mielipiteitä. Pelkään saavani tuosta jonkun ahdistuksen.

Syöminen, en ajattele mitään muuta. Mistä saan seuraavan kerran ruokaa? Miten voin mättää rasva-hiilaripommeja niin ettei muut huomaa kuinka paljon syön? Missä kohtaa matkalla johonkin ois pikaruokala, että sais hampurilaisen? Kuinka monta leivosta kaupasta kehtaa ostaa? Milloin ymmärrän lopettaa tän? Eihän aamupaino oo vielä yli 59? Kuinka paljon rahaa oon tuhlannu? Miksen lopeta, miksen laihduta takas 55 kiloon? Miksen hanki laksoja? Mitä mä nyt söisin? Huomaako mies, jos oivariinipaketista on illassa kadonnut 50-100g? Viime keväänä olin onnistuja, ihmiset huomas kun laihduin. Nyt vaan mätän ruokaa ja joudun jättämään vyön reikää löysemmälle. Läski sika, ahne paska, kohta oot lihava ja kaikki näkee ettet sä osaa mitään!

Huomenna ei tarvi syödä ku porkkanoita. Huomenna ostan donitseja ja chilipähkinöitä ja limua ja karkkia ja suklaaata. Huomenna elän vaan nesteillä. Huomenna istun koko päivän mäkissä ja haen välillä lisää ruokaa enkä välitä mite ne musta ajattelee. Huomenna ostan sokeritonta Red Bullia ja sokeritonta mehukeittoa ja jugurttia. Huomenna kävelen ravintolasta toiseen ja syön jokaisessa vähän. Huomenna liikun. Huomenna opiskelen Raxissa. Huomenna olen täydellinen. Huomenna en halua tuntea ahdistusta.

Voisinko vaan syödä normaalisti? En uskalla. Pelkään lihovani. Toki tällä mättömäärällä myös lihoo, mutta sentään tajuan syöväni liikaa. Ihan normaalilla ja ajattelemattomalla syömisellä päädyin lievän ylipainoin rajalle. En siis osannut silloinkaan, olin yhtä ahne paska kuin nytkin, mutta en vaan tajunnut. Näin kyllä miten äiti katsoi mua. Kuulin kyllä sen sävyn "mitäs sä nykyään painat?" -kysymyksessä. Haluan olla taas hoikempi, haluan pysyä siinä. Inhoan tätä nykyistä syömistäni. Töissä mulle sopisi S-koon paita, mutta käytän M-koon paitaa, koska olen syönyt liikaa. S-koko on sallittu vain jos olen elänyt oikein. M on rangaistus, mitäs olet ahne, pukeudu sitten läskivaatteisiin.

Ahdistun, kun kaipaan apua, ja toisaalta haluan vain velloa tässä. En osaa päästää irti. Enkä halua että kukaan huomaa. Ja haluan että pääsisin turvaan. Voisiko joku muu olla välillä vastuussa musta? Voisiko joku muu päättää asiat mun puolesta? Mä en uskalla lopettaa suorittamista, ennen kuin joku selkeästi ilmaisee, ettei mun tarvi niin tehdä. Mua harmittaa, etten koskaan ole ollut osastolla. Haluaisin, että multa vietäis hetkeksi vapaus, koska samalla vietäisiin vastuu. Haluaisin, että joku olis mua varten ja pitäis musta huolta. Haluaisin, että joku paikkais sen mitä ilman olen jäänyt.

Kaikki tuntuu niin käsittämättömän epäreilulta. Miksi olen tällainen helvetin väliinputoaja? En ole ihan täyspäinen, mutta olen kuitenkin toimintakykyinen. Opiskelen ja teen töitä. Olen vakaassa parisuhteessa. Mulla ei ole rahahuolia. Ulkopuolisen näkökulmasta onnistun asioissa, joihin ryhdyn. Ja silti mulla on paha olla, ja tunnen järjetöntä yksinäisyyttä. Mies ei riitä sitä paikkaamaan, koska mies parantaa oloani vaan, kun se on samassa huoneessa. Ei se kanna kouluun, ei edes näihin hetkiin kun mies nukkuu ja mä valvon. Mun elämä ei ole koko ajan tällaista paskaa, toisten ihmisten seurassa saatan voida ihan hyvin. Yksin jäädessäni ahditus tarttuu kiinni ja masennus palaa.

Valitan, ettei nykyinen hoito riitä, mutta en missään tapauksessa etsisi lisää apua, ainakaan virallisia reittejä. Blogia voin toki kirjoittaa, ja ehkä johonkin nettipalstalle, mutta en muuta. En halua kehotuksia etsiä lisää apua, koska en sitä suostu hakemaan. En halua näyttää typerälle, joten en voi myöntää kenellekään kärsiväni. Näyttäisin typerältä kahdesta syystä. Ensinnäkin siitä etten hae lisää apua. Tämä tapahtuisi niiden silmissä, joita oikeasti pidän ihanina ihmisinä, ja joiden tiedän haluavan parastani. Toinen syy olisi se, että en vielä vuosikausienkaan terapian jälkeen olekaan kunnossa. Että juuri kun olen sanonut terpiani vähentyneen, ja antaneeni ihmisten ymmärtää, että menee paremmin, ilmoittaisinkin epäonnistuneeni. Tämä koskee niitä ihmisiä, joille suoritus ja ulospäin näkyvät jutut on tärkeimmät.

Vieläkin olen vaan vitun hullu. En osaa elää oikein, en pärjää aikuisten velvollisuuksien kanssa. Olen naurettava, surkea ihminen. Ja kaikki luulee, että olen selvinnyt. Samaa taistelua tämä on yhä. Ehkä terapiasta tuli mulle elämäntapa. Ehkä en terapiaa tiheästi jatkamalla koskaan pystykään siitä luopumaan. Ehkä se ei paranna mua, vaan toimii tukena, jota ilman pärjäisin kun vaan jaksaisin yrittää. Ehkä olen korvannut kaverisuhteeni terapialla. En muille voi samallalailla puhua, en paljastaa kaikkea. Vähän voin valittaa, mutta liika ei olisi toisille reilua. En halua tunkea taakkojani väkisin toiselle. Enkä halua sanoa, että kaikki se hyvä mitä mulla on, ei riitä. Että olen itsekäs paska, joka haluaa kaikkien huomion ja rakkauden. Että mua pitäis aina ajatella, että mun pitäis olla tärkein, että minä, minä, minäminäMINÄ! (Juuri tällaisesta ajatustavasta äiti sätti mua kun olin nuorempi. Ajattelin kuulemma vain itseäni.)

Haluaisin voida nauttia vapaa-ajastani. Haluaisin lenkille vain juoksemisen ilosta. Haluaisin aikaa itselleni. Haluaisin syödä ilman syyllisyyttä. Haluaisin että mulla ois työ, josta nautin, ja johon mun voimat riittää venymättä. Haluaisin olla onnellinen.

Apulanta: Hippo (otsikko)

4 kommenttia:

  1. Viiminen kappale on kun suoraa omista toiveistani... Muutonki ioot sanottanu monta miun ajatusta tähä postaukseen...

    VastaaPoista
  2. löysin tän blogis ihan muutama pvä sitten. Kiitos kun jaat kokemuksiasi.

    ite olen nyt 40, pitkä parisuhde (nyt asutaan onneks erillään, toimii paremmin) ja työelämäänkin luistelin aikanaan, vaikka opinnot jäi kesken.

    Mulla nuo rysäykset ja seinät (esim opintojen kans) on olleet sitä luokkaa, että elin vuosia erakkona ja kävin vain töissä. Illat bulimoin ja tissuttelin. Toki jotkut rajat mulla oli, mutta käytännössä, nuo oli ne ystävät.

    Kuulun siis niihin, jotka murrosiän vahvasta syömishäiriötaustasta riippumatta (muutaman vuoden anoreksiapainotteisuus kääntyi parikymppisenä vaikeaksi bulimiaksi, myös alko tuli tuolloin mukaan)ovat jääneet "heitteille" epävakaansa kanssa. Mulla vaikeuttavia tekijöitä ovat olleet perhetausta ja hullun ylpeys. Jotain olen ehkä voittanut (potilaan leiman, lääkeruletin) mutta ryssittyä on tullut myös niin että vastuuta olen joutunut sittemmin ottamaan. Hidasta kasvua tai muutosta, ja jatkuvaa valppautta oman toiminnan ja käytöksen suhteen. Olen muuten ylikiltti, tunnollinen suorittaja tai sitten se hälläväliä-turhautuja. En tunnista mitään drama queenia itsessäni. Se on myös vaikeuttanut itseni hahmottamista epävakaaksi. Itsariyrityksiä ei ole ollut, ei myöskään sairaalakeikkoja.

    Mut joo. Aihe on tärkeä niille, jotka tämän "syndrooman" kanssa elävät ja joutuvat elämään. Hetkittäin elämä on vaikeaa, vaikka ikä ja lisääntynyt itseymmärrys ovat kyllä helpottaneet olemista. Tietoakin on nyt paremmin saatavilla. Itse painotan armollisuutta ja sitä, että siirtyy vähitellen siitä oman ulkoisen olemuksensa kontrolloinnista itsehyväksyntään. En ole ylipainoinen, mutta tiedän että rankka liikuntarutiini aiheuttaa jossain kohtaa hyvin voimakkaita ahdistuksia eikä muutenkaan toimi. Tämä olen siis minä. Kuitenkin ne traumat on just ruumiissa, sen muistissa.

    Tsemppiä! Ehkä epävakaiden nettiyhteisö kasvaa ja vahvistuu. Olen toiveikas vertaistuen suhteen, itsellä ei tuttuja jotka potee tätä. terv. minerva

    VastaaPoista
  3. lisään vielä tuosta terapiasta, että mullakin sitä pari jaksoa elämässäni takana. Aika vähän kuitenkin suhteessa ongelmiini ja jotenkin sitä on vaan oppinut/joutunut elämään ilman sitä. Olen myös ollut niin hajalla, että olisin eritt todennäköisesti poikkassut noita terapioita, jos niihin olisi painostettu. Pelottanut se riippuvuus liikaa.

    Mut kun ajattelee, on nykyinen parisuhde ja myös työ saanut ottaa sitä terapian virkaa. Ihan väkisin niin käy.

    Suosittelen itselleen ja itsekseen kirjoittamista, jos on yhtään analyyttinen luonne. Olen muutaman vuoden aikana kirjoittanut tavan tulostuspaperille mitä milloinkin: muistoja, omaa elämänkaarta, tavoitteita, unelmia, listoja, syömishommia jne. Paperi on halpaa ja mitään pahaa sillä ei saa aikaiseksi:) Toki välillä nuo omat sepusteet voi alkaa ärsyttämään/hävettämään, mutta mulla ne on osaksi puhekontaktien/mahdollisuuksien puutetta ja koen ne oikeutetuiksi. Kaikki tuo puhe on minua ja minusta. Pyrin siihen, etten arvostele sitä (jälkikäteen) liikaa.

    Valokuvaus on myös yks hyvä. Mulla puuskittaista, mutta sekin on eräänlaista päiväkirjaa. Oman elämän tietty hajanaisuus ja katkonaisuushan tässä se ongelma välillä on. Mä haluan muistaa. Vihaan tätä epävakautta niin paljon, että tahdon tapella laillisilla välineillä sitä vastaan. Muitakin on valitettavasti kokeiltu:/
    -minerva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pitkistä kommenteistasi! Kuulostaa ehkä kummalliselta, mutta on helpottavaa, että vanhemmillakin ihmisillä voi olla elämä hukassa ja paha olla. Ja siis muutenkin kuin katujuoppona/piripäänä tai vastaavalla tavalla näkyvästi elämä vinossa. Ettei ole niin, että vain nuorilla on näin, kun elämän kuulukin olla vähän hakusessa, ettei kaikkea pahoinvointia voi laittaa teiniangstin piikkiin.

      Olen saanut kuulla kyllästymiseen asti, että asiat helpottaa kun vanhenee. Olen kuullut liian monta kertaa, että "niin, kyllä mullakin oli se teiniangstikausi". Ärsyttää, kun oma kärsimys tehdään tyhjäksi sillä, että se on vain jotain ikään liittyvää. En ollut vain normiteini, sairastin masennusta. En ole vain stressaantunut, sairastan ahdistuneisuushäiriötä. Mutta muille on helpompi ajatella asioita vain vaiheina. Minusta olis helpottavaa, että sairauteni myönnettäisiin, minua ei syyllistettäisi niistä, ja saisin rauhassa parantua. Koska nyt kun olen vanhempi siitä ajasta, kun minulle on sanottu että myöhemmin helpottaa, ei elämäni ole niin helppoa kuin kuvittelin.

      Tie parantumiseen ei ole siinä, että ajattelee asioiden joskus muuttuvan paremmiksi. Ensin täytyy hyväksyä se, ettei ole terve, ja päättää elää sen sairauden kanssa. Uskon, että tuolla tavoin voi loppujen lopuksi parantua, ihan huomaamatta. Vähän kuin uisi virrassa: niin kauan kun taistelee vastaan, on vaikeaa ja painuu pinnan alle, eikä pääse oikein mihinkään, mutta kun jättäytyy vietäväksi, on virta itseä suurempi voima, joka vie eteenpäin, luultavasti joskus vielä tyynemmille vesille. Tällä hetkellä tuntuu olevan vähän väliä suvantoja ja koskia, ja melko mutkainen joki, kovin pitkälle eteenpäin ei näe.

      Mulla on joku juttu näihin vertauksiin, käytän niitä ihan hirveästi.

      Poista

Pienikin kommentti on suuri ilo.