maanantai 13. tammikuuta 2014

Aamumasennus

Tänään oli tarkoitus olla kirjastossa heti sen auettua. Kirjasto on ollut puolitoista tuntia auki, ja minä olen edelleen kotona. Olen noussut sängystä kaksi ja puoli tuntia sitten. Olen saanut käytyä suihkussa, puettua ja meikattua. Lisäksi olen itkenyt ja lyönyt ja hakannut itseäni. Nyt pitäisi lähteä, mutta vain istun ja tuijotan eteeni.

Osa minusta haluaa syödä jotain sokerista, koska syöminen ja sokerihumala taittaa pahan olon edes hetkeksi. Syömishäiriö ei todellakaan halua lihota jonkun pahan olon vuoksi. Minä en millään jaksaisi pitää syömishäiriön vaatimaa ruokapäiväkirjaa, mutta jos en pidä, niin en saa syödä mitään - tai sitten syön kaiken.

Eilen aloin tosissaan miettiä, että tästä pitäisi kertoa miehelle. Se vaan ei oikein osaa reagoida tällaisiin juttuihin, ja minusta on inhottavaa aiheuttaa toiselle sellainen tilanne. Eikä se tietenkään minullekaan ole kiva, että kerron, ja sitten toinen ei osaa sanoa mitään tai sanoo jotain "väärää". Lisäksi olisi vaan jotenkin kamalaa, kun edes se mies ei vie tätä pois. En halua viestittää, että hän olisi minulle jotenkin vähemmän tärkeä tai rakas.

Lisäksi pitäisi varmaan kertoa jollekin opiskelupaikassani. Voisi helpottaa, jos tietäisi jonkun tietävän, tietäisi että ohjaajat osaisivat laskea odotuksiaan minun suhteeni. On vaan niin vaikea puhua. Alkaa aina itkettää, ja itkeminen hävettää minua. Siitä näkee, että olen heikko ja lisäksi se on rumaa: silmät muuttuu punaisiksi, ja nenä alkaa valua, ja pitää niistää (ällöttävää).

Olen väsynyt, mutta haluan silti selvitä opiskeluistani. Haluan valmistua ja haistatella sairauksilleni: ihan sama kuinka paljon yrititte, mä tein tän kuitenkin! Mutta sitten pitäisi etsiä kokopäivätyötä, joskin epäilen etten tule sitä jaksamaan. Mutta en jaksaisi aina selitellä muille, miksen ole "kunnon töissä". Enkä haluaisi olla enää taloudellinen taakka miehelleni.

Yritän päästä liikkeelle. Yritän löytää syötävää. Yritän avata opiskelutyöt. Yritän jaksaa tämänkin päivän.

6 kommenttia:

  1. Ehdotan sulle vähän erilaista ulosmenotietä, en leveää vaan kaitaa tietä. Siunausta alkaneeseen vuoteen!
    http://www.fathersloveletter.com/Finnish/textfinnish.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä kuinka paljon voin kommentistasi tulkita, mutta olen kristitty. En tiedä mahdatko tarkoittaa Jumalaa nykyisten apukeinojeni lisäksi vai sijaan. Uskon myös "maallisten" apujen tulevan Jumalalta,

      Poista
  2. Ehkä et olekaan taakka toiselle. Itsellänikin on vaikea ymmärtää, että olisin muutakin kuin taakka toisille. Kun luen sinun tekstisi näen tilanteen eri kantilta. Ehkä oletkin turva, olet varmasti tärkeä ja rakas. Ehkä puhuminen puolisollesi auttaisi, jos kokeilisit vain vähän alkuun, varovasti. Voimia <3 En minäkään tajua, miten selvitä aina päivästä toiseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä sille pieniä juttuja varovasti yritänkin. Kuten varoittelen olevani stressaantunut, eli että saatan olla äreä. Tai että olen hyvin väsynyt jostain. Koko totuutta en, yleensä vain sen verran, mikä hyväksyttävästi selittää sen, jos mua itkettää. En ole koskaan oppinut kertomaan asioista suoraan ja kysymättä, sillä en yleensä sellaisen yrittämisestä ole saanut positiivista reaktiota. Harva ihminen osaa ja jaksaa reagoida "oikein", jos kerron pahasta olostani, ja vielä harvempi kestää, jos minun reaktioni auttamisyritykseen ei olekaan se toivottu.

      Poista

Pienikin kommentti on suuri ilo.